< zpět na všechny články

V červenci myslete na svůj krevní oběh

— 17.7.2019 —

Teplé noci strávené pod hvězdami, čas dovolených, vodních radovánek i dobrého jídla s přáteli – to vše umožňuje léto, které je právě v plném proudu. V přírodě převládá nadále element ohně, vše kolem je rozpálené do ruda a to vyžaduje velkou fyzickou aktivitu. V tomto ročním období je dobré trávit co nejvíce času venku a v přírodě. Vydejte se vstříc letním dobrodružstvím! Sportujte a radujte se z přítomného okamžiku. Protože to, co načerpáme v létě, se nám bude velice hodit v chladnějších měsících roku.

Žijeme v uspěchané době, kdy se zapomínáme vědovat samy sobě.

V červenci bychom měli zvýšenou pozornost věnovat obalu srdce – osrdečníku a oběhové soustavě. Osrdečník je blána kolem srdce, která v pojetí tradiční čínské medicíny brání vstupu škodlivých činitelů, jako je horkost a chlad, přímo do srdce. Osrdečník je strážce, který zastavuje disharmonickou čchi proudící k srdci. Říká se, že „všechna škodlivost, jež je v srdci, nachází se v obalu srdce“.

Krev ze srdce zásobuje celé tělo živinami a kyslíkem, působí tak na všechny orgány a buňky v těle. Krev, to je také energii čchi, naše životní energie. Díky zdravému krevnímu oběhu umíme prožívat život naplno, energii proudí plynule a my se cítíme vyrovnaní a v harmonii.

Nejaktivnější je meridián osrdečníku mezi 19 a 21. hod. Na vrcholu jsou v tuto chvíli i naše „srdeční záležitosti“. Víc nám jde navazování kontaktů a prohlubování vztahů je mnohem snazší. Ve večerních hodinách z nás už většinou spadne napětí nashromážděné za celý den a můžeme si tak zcela uvolněně užívat přítomnost blízké osoby.

 

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

Co nám říká nízký nebo vysoký tlak

Meridián osrdečníku má devět bodů a několik větví. Hlavní dráha probíhá sestupně od hrudníku k ruce. Začíná ve čtvrtém mezižeberním prostoru, pokračuje do podpaží, kde zahýbá na vnitřní stranu paže. Přes loket a předloktí prochází dlaní až na bříško prostředníku.

Oslabení krevního oběhu se projevuje křečemi v dolních končetinách, mravenčením a celkovou tělesnou slabostí. Může docházet k poruchám srdečního rytmu nebo potížím s nízkým nebo vysokým tlakem.

Nízký krevní tlak je typický spíše pro ty, u kterých převažuje energie jin. Tito jedinci trpí na studené končetiny, jsou často unavení, mohou se u nich objevovat závratě a mdloby. Jsou to lidé povahy spíše pasivní, kteří obtížně zvládají náročné životní situace a překážky. Než aby se pustili do konfliktu, raději se mu vyhýbají. Rozproudit krevní oběh a vzpružit životní energii mohou pohybem a také prací sami se sebou. Takoví lidé v sobě mají často velkého kritika, neuvědomují si svoji hodnotu a nedokáží se za sebe postavit.

U lidí s vysoký tlakem naopak převažuje energie jang. Jsou to dominantní jedinci plní duševního přepětí. Snadno se vznítí, protože jejich energie je rychlá a silná. A to je pro srdce velká zátěž. Mohou trpět na bolesti hlavy a bušení srdce. Pro jangový typ je vhodné dopřát si více odpočinku a stáhnout se trochu do pozadí, potlačit pocit vlastní důležitosti a vnímat i názory ostatních.

Žijeme v uspěchané době, kdy se zapomínáme vědovat samy sobě.

 

Posilte svůj krevní oběh správně zvolenou stravou

Jak jistě víte z předchozích dílů našeho seriálu o orgánové sestavě, v létě je na místě odlehčit jídelníček, vyhnout se tučným pokrmům a nadměrnému solení. Podívejte se na díly o srdci a tenkém střevě, najdete zde spoustu tipů na zdravé stravování v letním období.

Krom každodenního zdravého jídelníčku můžete kondici cév podpořit konkrétně zvolenými potravinami nebo bylinkami. Například taková pohanka je snadno dostupná obilovina, která je bohatá na rutin, jež zpevňuje cévy. Udělejte si třeba pohankovou kaši na snídani. Je to snazší a rychlejší než si možná myslíte.

Pohanku totiž stačí přes noc namočit a ráno už bude krásně měkká. Tím, že ji nebudete vařit, neztratíte žádné cenné látky. Přidejte do pohanky třeba jablka, banán a trochu skořice a nějaká semínka (ideálně také přes noc namočená) a sytá a zdravá snídaně je na světě!

 

Žijeme v uspěchané době, kdy se zapomínáme vědovat samy sobě.

Dopřejte si plnou hrst petržele

Pro krvetvorbu je ideální jíst listovou zeleninu. Krom nejrůznějších salátů sáhněte po petrželi. Je to superpotravina, která je dostupná v našich zeměpisných šířkách a nemusí se dovážet přes půl světa. (Takže její konzumací potěšíte nejen své tělo, ale i naší planetu.) A proč superpotravina?

Petrželová nať obsahuje velké množství chlorofylu, který čistí krev a podporuje krvetvorbu. Obsahuje třikrát více vitamínu C než pomeranč a je úžasným zdrojem kyseliny listové. Je také známá pro své protizánětlivé a antioxidační účinky.

Pozor ale, někdy ani ten nejzdravější jídelníček nemusí být samospásný. Závažnější než vliv stravy mohou být především dlouhodobé extrémní emoce. Vedou k vzestupu jangu, který zvyšuje krevní tlak. Tak i salát, který sníte ve stresu během pracovní schůzky, může mít nakonec škodlivější účinky na organismus, než v klidu a pohodě snědený smažený řízek.

 

Žijeme v uspěchané době, kdy se zapomínáme vědovat samy sobě.

 

Aktivujte energetickou dráhu osrdečníku

Z moudrosti čínské medicíny vychází i zdravotní cvičení orgánové jógy. Každý cvik uvolňuje jednu z dvanácti akupunkturních drah a posiluje orgán k meridiánu náležící. Provádění cviku podporující dráhu osrdečníku má vliv na celkovou harmonizaci organismu, nervovou i duševní aktivitu.

Usedněte do tureckého sedu, před tělem překřižte paže a položte pravou ruku na levé koleno a levou ruku naopak na koleno pravé. Odtlačte se od hrbolů sedacích kostí, napřimte páteř. Ramena jsou do široka od uší. Hlava je přirozeně v prodloužení páteře. Proveďte tři vědomé plné nádechy a úplné výdechy. Po třetím opakování uvolněte ruce, které spočívají na kolenou a následně i celé tělo.

V příštím díle se můžete těšit na pokračování našeho seriálu věnujícímu se orgánům a orgánové sestavě, tentokrát na téma bájného trojího ohřívače.

 

  Šárka Simonidesová Orgánová sestava, jaro, játra, zdraví, orgány, tradiční čínská medicína

Další články:

Všechna práva vyhrazena © 2017-2018

Obchodní podmínky

Zpracování osobních údajů

Žijeme v uspěchané době, kdy se zapomínáme vědovat samy sobě.

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

Žijeme v uspěchané době, kdy se zapomínáme vědovat samy sobě.

Žijeme v uspěchané době, kdy se zapomínáme vědovat samy sobě.

Žijeme v uspěchané době, kdy se zapomínáme vědovat samy sobě.

Šárka Simonidesová - kurzy a semináře, hormonální jógová terapie
Šárka Simonidesová - kurzy a semináře, hormonální jógová terapie

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

Žijeme v uspěchané době, kdy se zapomínáme vědovat samy sobě.

Žijeme v uspěchané době, kdy se zapomínáme vědovat samy sobě.

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

Žijeme v uspěchané době, kdy se zapomínáme vědovat samy sobě.

Žijeme v uspěchané době, kdy se zapomínáme vědovat samy sobě.

Žijeme v uspěchané době, kdy se zapomínáme vědovat samy sobě.

Šárka Simonidesová - kurzy a semináře, hormonální jógová terapie
Šárka Simonidesová - kurzy a semináře, hormonální jógová terapie

Žijeme v uspěchané době, kdy se zapomínáme vědovat samy sobě.

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

Žijeme v uspěchané době, kdy se zapomínáme vědovat samy sobě.

Žijeme v uspěchané době, kdy se zapomínáme vědovat samy sobě.

Žijeme v uspěchané době, kdy se zapomínáme vědovat samy sobě.