< zpět na všechny články

Trápí vás únava? Zkuste vývar pro duši i proti stresu a depresi

— 20.9.2019 —

K září náleží prvek země. Sklizeň vrcholí, příroda se pomalu zklidňuje a začíná se chystat na zasloužilý odpočinek. Jsou tu poslední teplé dny, poslední možnost dopřát si koupel v hřejivých paprscích slunce. S prodlužující nocí pomaloučku přicházejí i chladnější dny a s nimi doba niternějšího zamyšlení. Nejvyšší aktivitu v tomto období vykazuje slezina spolu se slinivkou, proto je září ideálním časem pro její podporu a posílení.

 

Žijeme v uspěchané době, kdy se zapomínáme vědovat samy sobě.

Podle západní medicíny je činnost sleziny spojována s lymfatickým systémem a krvetvorbou. Slezina filtruje krev, ničí a odstraňuje spotřebované krvinky, zodpovídá za metabolismus železa v krvi. Odráží útoky bakterií a virů zvnějšku a hraje tak rozhodující roli při podpoře imunitního systém. Slinivka je pak součástí hormonálního systému těla, produkuje inzulín a glukagon. Ty hrají hlavní roli v rovnováze hladiny krevního cukru.

Tradiční čínská medicína považuje slezinu a slinivku za jeden orgán. Slezina je důležitá v produkci životodárné energie čchi. Jak říkají tradiční názory: „slezina je pramen života pro všechny ostatní orgány“. Dráha sleziny a žaludku odpovídá za trávení a umí přebytky jemné esence z potravy uložit do rezervy na horší časy. Slezina je vlastně rezervoár fyzické energie, kterou člověk disponuje. Její správná funkce podporuje lidskou aktivitu a rozdmýchává v těle i mysli život.

 

Oslabení sleziny se projevuje na poklesu celkové vitality a obranyschopnosti člověka

Projevit se může nedostatečná funkci sleziny například na rtech. Mohou být bledé a ochablé, někdy i s vyrážkami. Dráha slinivky a sleziny totiž končí právě v ústech, jsou jejím vývodem.

Slezina podle TCM řídí svalstvo a končetiny. To, jak svaly fungují, je závislé na přísunu krve a živin. Když je slezina oslabená, zhoršuje se i kvalita čchi a krve a svalstvo začíná měknout a ochabovat. Svým vlivem na vazivo a svalstvo se slezina stará i o to, aby nedocházelo k poklesu orgánů a jejich výhřezům.

Příčinou oslabení často bývá zahlenění a vlhkost v těle. Vyhněte se masu, mléčným potravinám, cukru. Také smaženým a pikantním pokrmům, které vlhkost a zahlenění organismu podporují.

 

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

Meridián sleziny a slinivky začíná na vnitřní straně palce u nohy, pokračuje po vnitřní straně chodidla. Dále vede po zadní straně lýtka  přes vnitřní stranu kolena a stehna nahoru a vstupuje do dutiny břišní, do sleziny a pokračuje do hrudníku, vnitřkem těla až ke krku a ke kořeni jazyka.

 

Maximální činnost vykazuje slezina a slinivka mezi devátou až jedenáctou hodinou dopolední.

V té době se nedoporučuje konzumovat alkohol, vhodné je ovoce a med. Je to i doba, kdy tělo umí nejlépe strávit sladkosti. Kolem jedenácté hodiny dopoledne jsme také schopni podávat dobré duševní výkony. Pokud si naplánujete práci náročnou vnímání a koncentraci na tuto dobu, půjde vám pěkně od ruky. A pak se můžete odměnit třeba dobrým obědem.

 

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

 

Přílišná starostlivost oslabuje slezinu

Ve slezině dle TCM sídlí duše „yi“, která představuje náš intelekt, tedy usilovnou práci při studiu a vzpomínky. Jejím negativní projevem je zádumčivost, posedlost minulostí, přemýšlení v kruhu a usilovné přemýšlení

Je-li naše energie zaměřena ven, na starosti a problémy druhých a zanedbáváme přitom péči o sebe samé, poškozujeme si slezinu. To samé ale platí i v opačném extrému, když se mysl točí v kruzích, vrací se do minulosti a hodnotí již prožité situace. Pokud se zabýváme příliš sami sebou, ztrácíme širší pohled na život. Každý den přináší nové zkušenosti, budete-li otevření, posílíte svůj meridíán sleziny.

Slinivka odráží lásku, se kterou přistupujeme k životu. Žít si svůj „dolce vita“ neboli sladký život dělá slinivce moc dobře. Tam, kde naopak je nedostatek lásky, ať už dávané nebo přijímané, vznikají potíže s trávením. Mějte se proto rádi a dopřávejte si dostatek radosti.

 

"Ze třech desetin léčí lék, ze sedmi desetin správná životospráva."

Tak praví jedno čínské přísloví. Východní medicína tomu, co projde našimi ústy, přikládá velký význam, a může se pochlubit propracovaným způsobem stravování. Čínská dietetika ale není jenom o tom, co jíme, ale i o zděděné konstituci a prostředí kolem nás. Individuální nastavení každého z nás, podnebí, ve kterém žijeme a roční období, to vše má na naše zdraví vliv.

Září, to je pozdní léto a náleží k němu sladká chuť. Nepleťte si však cukr a přirozeně sladkou chuť. Cukr je ale bohužel nejvíce škodlivou látkou, kterou můžeme do těla dostat. Cukr je dnes všude. Před 500 lety činila roční spotřeba cukru na hlavu asi 500 gramů, dnes činí 100 kilogramů. Jak říkají lékaři tradiční čínské medicíny: „Cukr je zloděj životodárné energie čchi.“ Do těla přináší vlhkost a hleny, které blokují slezinu. A slezina, ta má raději sucho. Oslabená slezina se nejčastěji projeví nadměrnou chutí na sladké nebo naopak vůbec žádnou chutí k jídlu.

 

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

Oslaďte si život, ale zdravě!

Když už sladit, nahraďte cukr obilnými slady nebo medem. Ještě lepší ale je, od nepřirozeně sladké chuti si odvykat a vychutnávat si to, co je přirozeně sladké. Slezinu posiluje celé zrno: jáhly, kroupy, rýže nebo pohanka. Začněte den kaší z celozrnné rýže a obilí, doplňte ho lehce povařeným ovocem, ochuťte skořicí, muškátovým oříškem nebo kardamonem. Sacharidy, které takovou snídaní přijmete, jsou dostatečným přísunem cukrů pro začátek dne.

Slezině prospívají i všechny možné plody babího léta. Ze zeleniny například kořenová zelenina jako je mrkev, všechny druhy dýně (výborný je i dýňový olej), rajčata nebo cukety. Z ovoce si dopřejte jablka, hrušky, švestky či hrozny. Právě sezónní a lokální plodiny, zvláště ty kulaté, žlutých a oranžových barev funkci sleziny a slinivky posilují nejvíce. Ideální tepelnou úpravou je vaření, na podzim je naopak dobré omezit syrové potraviny a šťávy.

Harmonizujícím krokem pro dobré zažívání je i správné rozžvýkání potravy. Sliny obsahují trávicí enzymy, které nejsou jinde v trávicím traktu. Sliny jsou také přirozenou zásadou, jež tvoří vyrovnané pH.

Mým tipem je popíjet čaj připravený z lékořice, kukuřičných vlasů a fenyklu. Nejen, že chutná sladce, ale obsahuje i velké množství výživných látek. Nebo si připravte vývar pro duši a proti podzimní depresi. Uvolňuje pocity napětí, úzkosti a smutku. A jak na něj?

Ve vodě povařte společně lékořici, datle, pšeničné otruby. Nechte několik minut povařit. Následně výluh slejte. Nápoj popíjejte a ingredience snězte nebo přidejte do jáhlové, rýžové, či pohankové kaše. Ideální čas pro konzumaci  je mezi 9 až 11 hodinou dopoledne.

 

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

Podpořte slezinu se slinivkou cvičením orgánové sestavy

Slezinu posiluje zvuk „hu“. Ze cviků pak leh na zádech se vzpaženýma rukama. Výchozí pozice začíná v sedě na patách. Jakmile se uvelebíte, pomalu přecházejte do lehu na zádech. Nejprve přejděte na předloktí a následně se pozvolna položte na záda. Prsty na rukou vzájemně propleťte. Vzpažte nahoru a ruce obraťte dlaněmi vzhůru. Následuje mírný záklon. S každým nádechem se protáhněte, s výdechem uvolněte. Po třetím výdechu vyslovte dlouze slabiku “hu” ( můžete několikrát zopakovat ) a vraťte se do výchozí pozice, popřípadě zopakujte ještě třikrát.

 

V příštím díle se můžete těšit na pokračování našeho seriálu věnujícímu se orgánům a orgánové sestavě, tentokrát na téma žaludku.

 

  Šárka Simonidesová Orgánová sestava, podzim,sleziny, slinivka, orgány, tradiční čínská medicína

Další články:

Všechna práva vyhrazena © 2017-2018

Obchodní podmínky

Zpracování osobních údajů

Žijeme v uspěchané době, kdy se zapomínáme vědovat samy sobě.

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

Šárka Simonidesová - kurzy a semináře, hormonální jógová terapie
Šárka Simonidesová - kurzy a semináře, hormonální jógová terapie

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

Žijeme v uspěchané době, kdy se zapomínáme vědovat samy sobě.

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

Šárka Simonidesová - kurzy a semináře, hormonální jógová terapie
Šárka Simonidesová - kurzy a semináře, hormonální jógová terapie

Žijeme v uspěchané době, kdy se zapomínáme vědovat samy sobě.

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii