< zpět na všechny články

Chraňte si v zimě ledviny – svoji životní esenci

— 30.1.2019 —

Ledviny jsou naším pokladem, zásobárnou naší životní energie a měli bychom se o ně proto náležitě starat. Především teď v zimě, kdy na jejich energii nejvíce působí chlad a nízké teploty. Nyní jsou naše ledviny nejvíce náchylné ztratit svoji energetickou rovnováhu a onemocnět, zejména tehdy, když se náš životní styl není v souladu s rytmy přírody.

Podívejte se, jak se v tuto dobu chová příroda. Spí. Odpočívá pod přikrývkou sněhu, jezera a rybníky pokrývá led, míza stromů je stažena hluboko v kořenech, noc převládá na dnem, ptáci se raději odstěhovali do teplých krajin a některá zvířata to zabalila úplně a uložila se k zimnímu spánku.

 

"Jak jsem strachu dala padáka a závislosti kopačky"

Kvalita naší životní energie je stejná jako kvalita toho, co žijeme.

Naši předci žili více v harmonii s ročními dobami a nebylo pro ně těžké dožít se ve zdraví vysokého věku. Zvyky se ale změnily a na tradiční způsob života jsme zapomněli. V dnešní uhoněné době jsem zapomněli na tajemství, jak si uchovat energii a vitalitu. Zapomněli jsme na přirozený rytmus vesmíru a potěšení často hledáme v extrémních výkonech nebo chvilkových emocionálních vzrušeních.

 

Jak se na ledviny dívá tradiční čínská medicína?

Ledviny jsou zásobárnou naší životní energie ťing. Starověcí lékaři měli za to, že dlouhověkosti dosáhne ten, kdo se naučí, jak tuto vzácnou esenci uchovávat. Existují dva druhy této životní esence.

První z nich je prenatální esence, tzv. kořen těla. Tyto hluboké rezervy jsme získali po rodičích. Každému bylo dáno do vínku něco trochu jiného, silní jedinci mají velkou zásobárnu, ti slabší si musí vystačit s menšími zásobami. Tvrdí se, že tato životní esence se dědí až po tři generace.

Druhou z nich je esence postnatální, kterou ledviny filtrují z krve. Je to zdroj výživy těla a hospodaříme s ní každý den – tím, co jíme, pijeme, dýcháme, přetěžujeme-li se příliš či odpočíváme. Saháme-li ale příliš často do zásob (prenatální esence), začnou se u nás předčasně projevovat známky stárnutí. Přitom typickými příznaky jsou únava, úbytek vlasů a jejich šedivění, problémy ze zády nebo křehké kosti.

 

Ledviny jsou pramenem života a náleží elementu vody.

Barvou tohoto prvku je modrá, modročerná až černá. Z pohledu západní medicíny jsou ledviny jakýmsi filtrem, čističkou našeho těla. Ledvinami protéká celá čtvrtina objemu naší krve, proto ledviny potřebují dostatečný krevní průtok, aby mohly krev účinně čistit. Poklesne-li funkce srdce, dostane se do ledvin méně krve a druhotně se tak sníží i funkce ledvin. Pro ledviny je proto zásadní udržet si i zdravé srdce a cévy.

 

Partnerským orgánem ledvin je močový měchýř.

Řídí metabolismus vody, mají na starosti vylučování toxinů a jedů a filtrují krev. Nerovnováha energie ledvin se proto může projevit otoky nebo tmavými váčky pod očima. I proto také v těhotenství, které ledviny hodně vyčerpává, otékají některým ženám snadno nohy.

Funkce ledvin postupně slábne s věkem. Tento orgán má velmi malé množství nervových zakončení, proto nepoznáme oslabení ledvin nebo jejich nedostatečnou funkci podle bolesti.

 

Oslabení ledvin můžete poznat podle:

● nadměrného vypadávání vlasů

● bolestí kostí a kloubů

● nápadnou kazivostí zubů

● lámavými nehty

● bolesti v lýtkách

● inkontinencí

● bolestí v bedrech nebo za hrudní kostí

● nechutenstvím

● oslabeným libidem

● únavou

● poruchami růstu

● špatnou krvetvorbou

● nočním pocením

● suchostí či pachutí v ústech

● mastnými vlasy a lupy

● častými záněty středouší

● závratěmi

● opakovanými angínami

 

Jsou-li ledviny oslabené dlouhodobě, může dojít i k onemocnění ledvin. To se může projevovat:

● oslabenou imunitou

● infekčním zánětem

● cystami

● cukrovkou

● vysokým krevním tlakem

● autoimunitním onemocněním

● otoky nohou

● přítomností bílkoviny nebo krve v moči

● zhoršením dechu

 

Pod vlivem ledvin je i mozek, hrdlo, plíce, břišní a urogenitální orgány a dolní končetiny.

Meridián ledvin začíná na plosce nohy pod malíčkem, pokračuje šikmo na vnitřní plochu nohy, odtud se šplhá k vnitřnímu kotníku přes vnitřní stranu nohy až do oblasti třísel. Dále pokračuje páteří nahoru, zde se spojuje s ledvinami prostřednictvím spojnice s močovým měchýřem, proniká játry, bránicí a vnořuje se na hrudníku až do plic. Postupuje podél hrdla a končí u kořene jazyka. Na dráze ledvin leží 27 akupresurních bodů.

 

Ledviny řídí kosti a vytváření kostní dřeně.

Jejich kondice má proto vliv na zuby, kosti a klouby. Tou pravou výživou pro ledviny je proto vývar z kostí, který navíc umí krásně prohřát celé tělo.

 

Pojem dřeň ale čínská medicína používá i pro míchu a mozek.

Esence ledvin ovlivňuje i kvalitu mozku, jeho funkce a souvisí s inteligencí člověka. Pokud jsou ledviny dostatečně vyživeny, pak můžete využít celou kapacitu svého myšlení, paměti i smyslů, které jsou vnímavé a bystré. Naopak nedostatečná výživa ledvin znamená i zhoršení těchto funkcí. U dětí to může znamenat zhoršenou chápavost, u dospělých špatnou paměť, nízkou schopnost porozumění a nedostatečnou koncentraci.

 

Společně s játry mají ledviny vliv i na kvalitu vlasů.

Pokud vlasy šediví, postiženy jsou ledviny, pokud vypadávají, více jsou postiženy játra. Otvorem ledvin jsou uši, proto právě hučení v uších nebo třeba časté záněty středního ucha mohou ukazovat na oslabení ledvin

 

Ledviny také vyrábějí energii pro pohlavní orgány.

Podle TCM by zejména muži neměli mrhat svými rozmnožovacími zásobami. Nadměrným sexem (ovšem zakončeným orgasmem) se vyčerpávají ledviny. U žen navíc velmi vyčerpává zásobárnu ledvin těhotenství a porod, proto čínská medicína radí, aby maminky odpočívaly i několik měsíců po porodu a vybudovaly si tak opět silnou osobní rezervu.

 

Z emocí k ledvinám náleží strach

Strach a chronická úzkost oslabuje ledviny. A naopak platí, že nedostatečnost ledvin je příčinou bojácnosti. Při dlouhodobém stresu uvolňují nadledvinky hormon adrenalin, který je od pradávna spojován s přípravou na útěk. A tak při nadměrné stresové zátěži žijeme nepřetržitě ve strachu a obavách, které naše tělo rychle vyčerpávají.

 

Z rozumových vlastností náleží ledvinám moudrost.

Ledviny mají na starosti ukládání stop v dlouhodobé paměti, jsou centrem vůle a motivace. Jsou-li ledviny vyčerpané a hladina energie ťing je nízká, chybí nám vůle dokončit úkol nebo odhodlání pustit se do něčeho nového.

 

A jak si v zimě nejlépe chránit „oheň ledvin“?

Zima je obdobím klidu. Je to doba, kdy bychom měli hodně odpočívat, chodit brzy spát, rozjímat a meditovat. Vzdáme-li se i v této době i nezdravé stravy, snáze si uchováme svoji životní esenci. I v minulosti naši předkové po bujarých masopustních oslavách drželi čtyřicetidenní půst. Vzdali se všech potravin, které jim ubíraly energii, a na jaře je potom nezaskočila pověstná jarní únava.

 

Omezte cukr a nejezte příliš slaná jídla.

Když už, solte mořskou nebo himalájskou solí nebo přidejte do jídla mořské řasy. Vyhýbejte co možná nejvíc různým chemikáliím, ať už těm obsažených v lécích nebo nejrůznějších konzervantům a barvivům v potravinách. Ani tučné živočišné bílkoviny a smažená jídla vám neprokáží tu nejlepší službu. Ledviny také vyčerpávají stimulanty – alkohol a káva.

 

Posilte se v zimě fazolemi.

Například adzuki svým tvarem dokonce ledviny připomínají. A jak je známo: podobné se léčí podobným. Upřednostněte v tomto období potraviny svojí povahou teplé a horké. Zapomeňte na syrové saláty, spíše jídlo vařte, pečte a duste. Vybírejte z kořenové zeleniny, například červená řepa je známá svými pročišťujícími účinky na ledviny i množstvím vitamínů. Vsaďte na kysané zelí, kapustu, brokolici a květák. Z obilovin zase na jáhly a pohanku, která krásně prohřívá. Přidejte za studena lisované oleje, zobejte sezamové a lněné semínko, vlašské nebo lískové ořechy.

 

Vyzkoušejte adaptogeny.

Tradiční čínská medicína nedá dopustit na adaptogeny, které dokážou posílit energii ledvin ťing. Výborné jsou medicínské houby jako reishi, shiitake a maitake. Jestli se cítíte bez energie, dejte si místo šálku kávy adaptogeny. Nebo ještě lépe krátkého šlofíka. Pokud si totiž na místo odpočinku dáme kafe a dortík, abychom se jak se patří nakopli, saháme do našich rezerv a ledviny ještě víc vyčerpáváme. Ne nadarmo se říká, že káva krade energii z následujícího dne.

 

Podpořte své ledviny cvičením orgánové sestavy

Vyzkoušejte cvik určený přímo pro podporu energie ledvin. Cvičit byste ho měli nejlépe v podvečer, kdy jsou ledviny nejaktivnější, tj. mezi pátou a sedmou hodinou. V tuto dobu bude cvik působit nejblahodárněji. A jak na to?

Uvelebte se v sedu s rovnými zády a natáhněte snožené nohy před sebe. Špičky přitáhněte k tělu a pomalu se s výdechem hluboce předkloňte, hlavu položte na kolena. Prsty rukou uchopte špičky nohou a prostředníky tlačte na bod L1, který se nachází uprostřed horní třetiny chodidla. Nemůžete – li, uchopte se tam, kde dosáhnete, případně pokrčte nohy. Uvolněte trup, ramena, šíji a chvíli setrvejte v pozici. Pak se pomalu vracejte obratel po obratli zpět do sedu.

 

„Nohy v teple, nemoc v pekle.“

Ledviny se podílejí na zahřívání těla a prochladnutí může zhoršit nerovnováhu energie ledvin. Chlad do těla nejvíce proniká nohama a spodní částí zad. Proto je v zimě důležité teplé oblečení, především v oblasti beder a nohou. Chraňte si svůj energetický poklad šálem ovázaným kolem pasu nebo speciálním bederním pasem.

Ledviny jsou nejaktivnější v podvečer, mezi pátou a sedmou hodinou. V tento čas je pro ledviny blahodárné propláchnout je bylinnými čaji, které je očistí a posílí. Můžete zkusit některou z ledvinových směsí nebo bylinné tinktury z vřesu nebo lichořeřišnice. Obecně se doporučuje zvýšit příjem tekutin, hlavně vody nejlépe teplé nebo alespoň o pokojové teplotě.

Už dávno je ale překonaný mýtus o tom, že by měl každý vypít nejméně dva litry tekutin denně. Ano, člověk pít musí, ale záleží na jeho individuálních potřebách i tom, co obsahuje jeho jídelníček. Kdo jí převážně zeleninu a ovoce, možná si vystačí i s pár šálky čaje. U koho převažují maso a uzeniny, ten bude mít nejspíš větší žízeň a během dne vypije tekutin víc.

 

A jak je to se sportem?

Nejen nadbytek duševní práce a stresu, ale i příliš fyzického cvičení spotřebovává ťing ledvin. Začnete-li tak například v popudu novoročních předsevzetí běhat do úmoru, aniž byste na to byli předtím zvyklí, můžete si spíš uškodit. Ledvinám prospívá mírný pohyb a procházky na čerstvém vzduchu.

Pamatujte ale, že žádná doporučení nejsou obecně platná. Ten, kdo má „tuhý kořínek“ si toho může ke svému tělu dovolit víc než ten, kdo má konstituci slabší. Proto v první řadě prosím respektujte především sami sebe.

 

V příštím díle se můžete těšit na pokračování našeho seriálu věnujícímu se orgánům a orgánové sestavě, tentokrát na téma močového měchýře. Ten je podle čínské medicíny partnerským orgánem ledvin a proto je také neodmyslitelně spjat se zimním obdobím.

 

 

  Šárka Simonidesová,   Hormonální terapie, orgánová sestava, ledviny, čínská medicína

 

 

 

 

Další články:

Všechna práva vyhrazena © 2017-2018

Obchodní podmínky

Zpracování osobních údajů

"Jak jsem strachu dala padáka a závislosti kopačky"

Šárka Simonidesová - kurzy a semináře, hormonální jógová terapie
Šárka Simonidesová - kurzy a semináře, hormonální jógová terapie

"Jak jsem strachu dala padáka a závislosti kopačky"

Šárka Simonidesová - kurzy a semináře, hormonální jógová terapie
Šárka Simonidesová - kurzy a semináře, hormonální jógová terapie