< zpět na všechny články

Bez dechu není života

— 12.11.2019 —

Na podzim převládá prvek kovu. Měsíc listopad patří plicím, ale také prvním mrazíkům a stromům, které se zbavují před zimou svého listí. I když pošmourné počasí zrovna nezve na romantickou podzimní procházku, častý pobyt venku dělá našemu tělu dobře. V tuto dobu, více než kdy jindy, bychom se měli naučit dobře hospodařit s energií, shromažďovat a příliš jí neplýtvat. V následujících zimních měsících ji totiž budeme ještě potřebovat. Tradiční čínská medicína radí: „Vyhněte se nočním aktivitám, choďte brzy spát a vstávejte s východem slunce.“

Žijeme v uspěchané době, kdy se zapomínáme vědovat samy sobě.

Náš dýchací systém je na podzim velmi oslabený, právě v tuto dobu nás často potkávají nejrůznější druhy nachlazení, chřipky a záněty průdušek. Pokud ale sledujete náš seriál a věnovali jste se péči o svoje tělo i v předchozích měsících, je veliká šance, že letos se vám nemoci vyhnou velkým obloukem. Především podzimní očista a odlehčení stravy plicím prospívá, protože meridián plic souvisí také s tlustým střevem.

 

Plíce jsou pro člověka jedním z nejdůležitějších orgánů

Tělo, které nepřijímá kyslík, nežije. Dech nás provází od prvního nádechu ve chvíli, kdy se narodíme, až do posledního vydechnutí, když umíráme. Přirozené dýchání nám umožňuje kvalitní a ve zdraví prožitý život. Podle tradičních textů čínské medicíny poskytují plíce jakýsi ochranný přístřešek všem ostatním orgánům. Nacházejí se v blízkosti srdce, proto se o plicích ve východním pojetí hovoří jako o kancléři, nejvyšším hodnostáři samotného císaře — srdce.

Podle tradiční čínské medicíny regulují plíce čchi v celém těle. Spolu s ledvinami zabezpečují dýchání a také řídí pohyb vody v horní polovině těla. V tomto kontextu se starají o to, aby se tekutiny dostávaly v podobě rozprášené rosy do celého organismu a jejich nadbytek se vylučoval ven pocením. Narušením této funkce může docházet k zahušťování hlenů nebo vodnatým otokům v horní části těla.

O plicích se také říká, že jsou dvoranou všech cév. Všechna krev prochází plícemi, takže plíce jsou určitým způsobem spojeny se všemi cévami v těle. O regulaci krve a cév se tak nestará jenom srdce, ale nápomocny jsou mu právě plíce. Kondice plic se projevuje na hlase — na jeho síle, čistotě či chrapotu. Zdravé plíce se projevují také zdravou pokožkou a kvalitou ochlupení. Nerovnováha meridiánu plic se projevuje ekzémy, kopřivkou, otoky v obličeji nebo suchou a drsnou kůží.

 jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

Víte, kudy cestuje vzduch?

Pojďme se trochu podívat na anatomii dýchání. Vzduch nejprve vstupuje nosem, zde se čistí a taky otepluje. V nosohltanu se díky mandlím zneškodňují bakterie a viry. Následuje hrtan, který přechází v průdušnici, která se dělí na levou a pravou průdušku. Stěny průdušnice a průdušek jsou potaženy buňkami, které zachycují nečistoty. V plicích se průdušky rozvětvují podobně jako koruna stromů na jemnější a tenčí větve, které vedou k plicním sklípkům. Zde dochází k výměně kyslíku a kysličníku uhličitému. Tudy vniká vdechnutý kyslík přímo do krve. Buňky přijímají kyslík a zpět do krve vylučují kysličník uhličitý.

Vzduch, který dýcháme obsahuje asi 18 % kyslíku. Když správně dýcháme a jsme zdraví, dokáže naše tělo udržet nanejvýš 4 %. To není moc, že? A co když navíc dýcháme špatně, a jenom velice povrchně. Kolik kyslíku tak dodáme našim buňkám? Možná jedno procento?

 

Žijeme v uspěchané době, kdy se zapomínáme vědovat samy sobě.

Dýchání v těle umožňuje proces spalování, z něhož získáváme energii

Aby oheň hořel, potřebuje kyslík. A stejně tak je to s našimi buňkami. Pro život buněk je stejně tak důležité přijímat palivo ve formě stravy, tak kyslík ve formě podpalovače.  K čemu nám je zdravá strava, když špatně funguje souhra mezi dýcháním, spalováním a trávením?

Čím více kyslíku přijmeme v jednom nádechu, tím lépe bude fungovat i obnova buněk. Povrchní dýchání oslabuje v zásadě všechny tělesné systémy, které jsou pak náchylnější k onemocněním všeho druhu. Dobrá zpráva je, že dýchání je systém ovládaný naší vůli, a tak se můžeme správnému dýchání snadno naučit.

 

Jak na správný dech?

Většina lidí má ve zvyku dýchat jen do horní poloviny plic. Přitom nejhlubší část plic se nachází v jejich dolní části. Není to ale jenom o samotné technice dýchání, ale i o postavení těla. Shrbená záda a poklesnutá ramena zmenšují celkový objem hrudníku, dýchat tak můžeme jen to nejsvrchnější částí plic, bez toho, aby se zapojila například bránice.

Ta odděluje hrudník od dutiny břišní. Při nadechování se bránice stahuje a klesá k břichu, zatímco mezižeberní svaly rozšiřují hrudní koš. Díky tomuto pohybu se vytvoří částečné vakuum, které nasává vzduch do plic. Při plném nádechu bránice masíruje žaludek, slinivku břišní, játra, ledviny a střeva. Při vydechování se bránice zvedá nahoru a pomáhá vytlačovat vzduch z plic.

Zkuste si dát ruce v bok do úrovně pupíku. Zde můžete cítit, jak rozpínající bránice tlačí na vaše prsty. Vydechujte pomalu a rovnoměrně, až břicho zase klesne do původní polohy. Nácvik správného dechu vyžaduje každodenní praxi. Zvládnete ho však za pár minut. Zavřete oči a uvědomte si, jak dýcháte. Je rychlý nebo pomalý? Co vám brání ho zpomalit či prohloubit?

 

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

Opřete se v dýchání o tři pilíře

  • Plnost - je plný nádech a úplný výdech. Co nadechnu, to i odevzdám, nežiji na dluh.

 

  • Rytmus - důležitá je stejná délka výdechu i výdechu. Při potřebě zklidnění prodloužím dobu výdechu, pokud potřebuji organismus povzbudit, prodloužím dobu nádechu v aktivní fázi.

 

  • Polaritu - po nádechu následuje výdech, nikoli zatajování dechu.

 

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

Plíce a emoce

Při stresu ztrácíme kontrolu nad svým dechem. Když se vyděsíme, tzv. „zatajíme dech“ hrůzou. Oslabíme svůj dech a spolu s ním i svoji životní sílu. Můžeme být soucitní a přitom neztratit kvalitu svého dechu. Kvalita meridiánu plic se projevuje právě v odstupu a odvaze. Mít zdravý odstup od lidí a věcí znamená i méně stresových situací.

Podle TCM se k plicím váže smutek a žal. Nadměrný smutek plíce ohrožuje a oslabuje celkovou energii v těle, což může být příčinou nemoci v těle. Pokud se uzavíráme do sebe, nemáme chuť mluvit a jsme nevrlí, oslabujeme své plíce. Pokud se někoho, kdo cítí smutek a úzkost, zeptáte, kde přesně na těle cítí tyto emoce, většinou ukáže přímo na hrudník. Takového člověka může trápit tlak nebo svírání, má tzv. balvan na srdci. Proto se říká se, že: „Dobré dýchání dělá srdce lehkým.“ A skutečně, když dýcháme zhluboka, vylučuje naše tělo endorfiny, hormony štěstí.

Smutek také zaženete pobytem na čerstvém vzduchu. Nejlépe v přírodě, kde se nachází zvýšené množství záporných iontů, které jsou tělu i mysli velmi prospěšné. Navíc se rozproudí i energie v těle.

Další možností je čas strávený ve společnosti blízkých, přátel či domácích mazlíčků. Potěší tělo i duši a vám vykouzlí úsměv na tváři, který zažene i ty nejčernější chmury. Nebo se vydejte za „ohnivými zážitky”, třeba takové adrenalinové sporty jsou dobrou alternativou. Ať už to je seskok padákem nebo se pustíte do řízení letadla jako já. Pozitivní energie se bude šířit rychlostí světla, uvidíte. Případně můžete obdarovat potřebné, ať už děti z dětských domovů nebo pejsky v útulku. Rozhodně to vyvolá radost a vděk ze života, jaký máte a jaký žijete.

Další emocí, která omezuje hluboké brániční dýchání, je chronický stres, který jde ruku v ruce s potlačenými emocemi. Na fyzické rovině stres způsobuje přílišné napětí v břišních svalech a vnitřních orgánech. Pokud budete vědomě pracovat na uvolnění tohoto napětí, podpoříte i zdravé dýchání, které vám na oplátku se stresem a napětím pomůže.

Dech, to je náš parťák, kterého máme vždycky při sobě. Díky němu dokážeme odhadnout momentální náladu, rozpoložení, nejen u sebe, ale i u ostatních. Je to obrovská transformující síla, kterou máme hned teď a tady na dosah. Ve chvílích napětí je to nejrychlejší, nejúčinnější a nejlevnější cesta k nalezení klidu a pohody.

 

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

Jak ještě podpořit zdraví plic?

Meridián plic začíná ve střední části břicha, odtud vede dolů k tlustému střevu a poté zpět nahoru, bránicí a plícemi do hrtanu. Pokračuje pod klíční kostí, hrudní stěnou na povrch těla a podél vnitřní strany paže přes zápěstí k nehtovému lůžku palce. Meridián plic má i druhou větev, která od zápěstí vede přes dlaň k ukazováčku. Mezi 3—5 hodinou ranní je energie plic na vzestupu. Pokud se v tuto dobu budíte, je pravděpodobné, že vaše plíce si říkají o zvýšenou pozornost.

Prvek kovu, který vévodí meridiánu plic, je chladný a ostrý jako nůž a vede energii nahoru.

Podpořit meridián plic můžete potravinami bílé barvy a pikantní chuti, jako je např.: křen, česnek, bílá ředkev, jarní cibulka, ale i bílá rýže a oves. Ideálním pokrmem tak bude rýže , nebo oves s troškou pažitky, koriandru, popřípadě s česnekem. Během dne můžete popíjet čaj připravený ze šalvěje se špetkou kardamonu.

Harmonizovat proudění energie v meridiánu plic můžete snadno i pomocí orgánové sestavy. Opět je zde ale důležitý dech. Postavte se roznožmo, ruce spojte za zády, a to tak, že se dotýká napřímený palec a ukazovák každé ruky (viz obrázek). Lokty propněte a napřimte tělo. Otevřete oblast hrudníku a ramena mějte od uší. Veďte spojené paže pomalu do zapažení, ale jen tak, abyste necítili bolest. Při nádechu pozvolna zvedejte paže od těla, při výdechu vracejte paže zpět. Opakujte třikrát. Uvolněte paže a vyklepejte.

Tip: pokud se Vám zvedají hodně spodní žebra, zařaďte při výdechu léčivý zvuk „SSSSSSSSSS“.

 

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

V příštím a zároveň závěrečném díle našeho seriálu o orgánech a orgánové sestavě si budeme povídat o tlustém střevě.

 

 

  Šárka Simonidesová Orgánová sestava, listopad, plíce, meridiány, orgány, tradiční čínská medicína

Další články:

Všechna práva vyhrazena © 2017-2018

Obchodní podmínky

Zpracování osobních údajů

Žijeme v uspěchané době, kdy se zapomínáme vědovat samy sobě.

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

Žijeme v uspěchané době, kdy se zapomínáme vědovat samy sobě.

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

Šárka Simonidesová - kurzy a semináře, hormonální jógová terapie
Šárka Simonidesová - kurzy a semináře, hormonální jógová terapie

Žijeme v uspěchané době, kdy se zapomínáme vědovat samy sobě.

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

Žijeme v uspěchané době, kdy se zapomínáme vědovat samy sobě.

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

Žijeme v uspěchané době, kdy se zapomínáme vědovat samy sobě.

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

Žijeme v uspěchané době, kdy se zapomínáme vědovat samy sobě.

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii

jak jsem se dostala k hormonální jógové terapii